Lyckopiller?

"Ingen stress, bara kreativa tankar och en känsla av lycka. Forskare jobbar hårt för att producera exakt det - i form av en tablett." - Metro 19/1 -länk

Detta läste jag om idag i Metro, ett lyckopiller som ska framtas till redan friska människor? Låter inte det jättekonstigt? Enligt vissa forskare så ska det tydligen vara bra för "vanliga" människor att ta ett sådant här piller. Det ska inte hjälpa mot depressioner utan göra en allmänt lyckligare. Jaha? Om man inte har någon "riktig" depression utan bara en dålig dag  exempelvis ska man då gå och ta ett piller för att bli gladare? Alltså det jag försöker komma fram till är att jag tycker att sådan här sorts medecin bara ska används i ytterst få fall, då personen i sig har hamnat i en riktig depression och kanske inte har något direkt annat val. Det kommer ju tillslut användas som en drog skulle jag tippa på, eller vad tror ni?

Dock så är forskarna inte överens om hurvida utvecklingen är etisk, precis som jag sa då pekar vissa på att förhöjning av friska människors prestation klassas som doping.

Som jag frågade innan, vad tycker ni om det här? Skulle ni vilja ha lyckopiller?


bild tagen från artikeln

din åsikt, mjau!
Postat av: sandra

hihi, thank u :) naa, jag använder mig bara av ps. jag kan inget annat, jag är självlärd så fattar inte så mycket av sånt där annat :P

2009-01-19 @ 16:12:34
URL: http://marinoni.blogg.se/
Postat av: Maja

Tycker inte alls detta låter bra. Medicinen innehåller förmodligen ngt som framkallar endorfiner, hormoner som kroppen tillverkar själv och som ger oss vilja att leva helt enkelt. Att tvinga kroppen att producera endorfiner är nog inte så bra. Ett ex är missbrukare.. folk som har ätit förmkt olagliga lyckopiller kan inte längre känna lycka, glädje osv. =/

2009-01-19 @ 16:24:07
URL: http://dendansandeelefanten.blogg.se/

Skriv något kul/tråkigt här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0