Päls eller inte päls?

Åh jag blev så irriterad när jag råkade klicka in mig på en 15-årig tjejs blogg, där hon "kritiserar" denna blondinbellas politiska åsikter, i alla fall två av dom.

Det ena av dom två sakerna var frågan om päls, tydligen så tycker blondinbella att man ska ha päls och hon har tydligen flera själv. Då börjar denna 15-åring gagga på om att köttproduktionen skulle öka, alltså att fler djur skulle slaktas and so on om vi tillåter riktiga pälsar (förövrigt så är päls tillåtet, bara inte vissa sorts pälsar så som pälsar av utrotningshotade djur). Men då är det ju kanske dags för ett uppvaknande här, sen när gör man dyra pälsar av kor, grisar, hästar och höns? De som är emot pälsindustrin är inte emot den på grund av att köttproduktionen skulle öka, utan att de djur som man faktiskt använder (ex. minkar, kaniner, chinchillor osv.) har de väldigt, väldigt dåligt. De måste sitta i alldeles för små burar och är endast uppfödda till att bli päls, för att sedan gasas ihjäl eller dödas av en rejäl elstöt. Jag diskuterade även detta med min pojkvän och jag var först väldigt upprörd över begreppet "gasas till döds". Men då sa han att det nog är det mest humana sättet, att det troligtvis inte är någon gift gas som gör att man dör i svåra smärtor utan snarare som en för stark narkos som gör att man bara somnar in, vi vet dock inte om det är så men det låter mest troligt som sagt. Jag är ändå emot pälsfarmer med tanke på de små burarna och dess enda syfte, men Jacke ställde en mycket intressant fråga då; "Skulle du fortfarande vara emot det om t.ex. minkarna fick gå fritt, ungefär som frigående hönor och ha ett normalt 'minkliv' innan de dödades?"  Detta är en mycket intressant fråga!
 Eftersom att både kor och grisar och höns föds upp i det enda syftet till att bli mat, varför kan då inte minkar med bättre levnadsvillkor få bli uppfödda till att bara bli päls?


Oj så här politisk har jag nog aldrig varit? haha...
men om ni undrar mer så gå in på djuren rätt.
Nej jag borde egentligen börja göra mitt historia arbete nu istället för att skriva här...

din åsikt, mjau!

Skriv något kul/tråkigt här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0